Followers

Thursday 19 July 2012

SEMPENA BULAN MULIA - INGATILAH MEREKA YANG MEMERLUKAN


"Ish.. Apa nak dicari buat berbuka untuk anakku semua.. Ya Allah.. Kau bantulah aku Ya Allah.." keluhan seorang ibu yg kesusahan dalam menyambut ramadhan..

"Kalaulah ada ayah dan ibu bolehlah kita berbuka bersama ya adik" rintihan anak yatim piatu yg tiada ayah ibu..

Hari ini aku menadah tanganku dengan penuh rasa keinsafan Ya Allah.. Kau bantulah mereka.. Kau gembirakan hati ibu dengan rezekimu Ya Allah.. Kau riangkanlah hati anak anak yatim itu dengan kuasamu Ya Allah.. Sesungguhya aku insanmu yg hina ini tidak termampu menggembirakan si ibu yang dalam kesusahan.. menggantikan ayah dan ibu bagi si yatim piatu.. Mereka semua tiada spt apa yg kita ada Ya Allah..

Kita gembira pabila ramdhan menjelma.. Tapi tidak si ibu.. Tidak si anak yatim piatu.. Belum lagi ayah yang berhempas pulas mencari sesuap nasi utk anak anaknya yang kelaparan.. Kehausan..

"Biarlah anak anak ayah dapat berbuka.. Asalkan mereka gembira.. Ayah tak apa.. "

Hati ini menangis kerana hari ini kita ada semua tapi kita lupa mereka.. Hati ini menangis kerana kita mampu semua tetapi tidak mereka..

Ya Allah.. Hanya satu permintaanku untuk Ramadhan ini Ya Allah.. Berilah mereka peluang merasa apa yang lainnya rasa.. Berilah mereka kegembiraan dan kesenangan kemudiannya.. Mereka juga seperti kami.. Perlu utk merasa bahagia.. Perlu utk merasa gembira.. Hari ini kami lalai tentang mereka.. Kami masih dengan dunia kami.. Kami masih tidak mensyukuri dengan nikmatmu Ya Allah..

Ya Allah.. Ampunkan aku kerana kesilapanku.. Ampunkan aku kerana keegoaanku.. Begitu jua semua sahabatku.. Kau ampunkan aku kerana leka dalam membantu mereka.. Kau ampunkanlah aku kerana terlupakan mereka.. Moga moga Allah perkenankan doaku ini.. Hati ini terdetik.. Bagaimanakah kalau kita yang berada ditempat mereka???

No comments:

Post a Comment